CARMEN GURBAN sau “Madama Butterfly”, A Full Time Job

Spectacolul de duminica seara ne-a oferit destule surprize la capitolul logistica si aerodinamica personalului de teatru in exercitiul functiunii. Daca si domnul Adrian Morar, altfel extrem de absorbit cu dirijatul, a ridicat privirea la etaj unde se afla reflectoarele…Si orchestra a cantat tare, va rog sa ma credeti pe cuvant!  E clar ca trebuie sa manevrati mai cu delicatete domnilor, apoi sa nu va bazati pe faptul ca activati “la inaltime”: se aude tot!  E valabil si pentru personalul de la sol – mai in soapta ca se aude :-)

Asa, nu in ultimul rand, acum ca vine vacanta trebuie sa bagati productia de “Madama Butterfly” in revizie, a scartait din toate balamalele saraca in seara asta: usile, jaluzelele etc. O fi veche, nu zic, da’ mai ungeti balamalele…

Niciun fel de surprize (neplacute) la capitolul vocal. Dimpotriva. Sa spun in primul rand ca nu l-am recunoscut, initial, pe Ionut Pascu, respectabil in rolul lui de consul cu peruca si ochelari, i-a stat bine si a cantat tare frumos. Mai mult, a fost intr-o compatibilitate fericita cu rolul pe care l-a facut: uman, cu multa compasiune. Foarte credibil.

La fel si Oana Andra, pe care n-am mai vazut-o de foarte mult timp – o placere sa asculti o voce de calitate cu timbru frumos si consecventa. Si confortul de a urmari spectacolul relaxat, fara a-ti face griji ca personajul va scadea sau fluctua. Oana Andra, asa cum o stim si din proiectele ei in afara operei (Tango Emocion etc) este o interpreta versatila si mi-a placut cum a secondat-o, sustinut-o, consolat-o pe Cio Cio San. Duetul lor din actul II mi s-a parut cel mai frumos moment al serii, vocile s-au complimentat cu mare, mare sensibilitate.

Cu fiecare reprezentatie de “Madama Butterfly” ma conving ca Pinkerton nu e un rol tocmai usor chiar daca e scurt. Mexicanul Jose Manuel Chu e tanar si are o voce placuta asa ca ONB i-a oferit in ultima vreme mai multe roluri, il gasim si pe lista celor care repeta pentru “Un Ballo in Maschera”. Totusi, mie mi s-a parut ca a avut nevoie sa forteze in mai multe randuri, ca posibilitatile lui in acest moment nu-i sunt suficiente ca sa cante relaxat acest rol. Duetul cu Carmen Gurban din primul act a sunat frumos si a fost apreciat de sala…

Carmen Gurban, in “Madama Butterfly” ne-a facut o mare bucurie ca a venit la Bucuresti. In timp ce dificultatea si lungimea rolului le determina pe soprane sa-l abordeze doar la maturitatea carierei lor, varsta personajului le adauga inca o provocare – sa fie credibile in pielea unei tinere de 15 ani!

Imi face placere sa relatez ca doamna Gurban a cantat cu intensitate constanta, de la inceput pana la sfarsit, ca are o voce foarte frumoasa si ca este o interpreta de calibru. Chiar daca e o alaturare neobisnuita as descrie interpretarea ca fiind un melanj fericit intre sensibilitate si forta. In timp ce am urmarit-o cu atentie in fiecare moment, am asteptat totusi sa-mi completez parerea dupa “Un bel di…” – cred ca nu atat de dramatic pe cat as fi vrut eu (ce egoisti suntem, sa fie exact asa cum ne asteptam noi!). Dar emotionant. M-a miscat definitiv la “Tu, tu piccolo iddio!” si tind sa cred ca e unul dintre acele momente in care un artist se prezinta “descoperit” in fata publicului. Mie asa mi s-a parut.

Imprumut un cuvant pe care l-am tot auzit la pauza – “gingasa” – ca sa spun doua vorbe despre personajul pe care l-a facut Carmen Gurban. Sunt de acord dar as completa cu “puternica”. Mai degraba decat fragila, am vazut o Cio Cio San hotarata, puternica si ferma. Nu-i neaparat un minus, pana la urma Butterfly nu s-a clintit de la idea ei naiva si romantica pana la final. Ca tot vorbim de interpretare, am savurat secventa in care Cio Cio San isi da cu parea despre soarta sotiilor americance – a redat cu mult umor!

Mi-a lipsit in acest spectacol acel liant, acea chimie, acel je ne sais quoi…E ca atunci cand parca ti-a lipsit ceva dar nu stii sa spui ce…

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>