Screen Shot 2015-03-10 at 1.32.48 AM

CECILIA BARTOLI la Barbican – standing ovations asa cum n-am vazut niciodata la Londra

Am si eu, ca toti operaticii, banuiesc, o lista de dorinte pe care a stat la loc de frunte Cecilia Bartoli. Asa ca atunci cand s-au pus in vanzare biletele la concertul ei de pe 24 noimebrie am cumparat fara sa clipesc.

Am ramas muta dupa concert, e una dintre situatiile alea in care iti vin in minte numai superlative, adica e greu de povestit pentru ca a fost atat de frumos. Bartoli a cantat un program exclusiv din ultimul ei album “Sacrificium”, aranjat foarte bine, atat pentru evolutia ei cat si pentru efectul asupra publicului. Ariile lente au fost intercalate destept cu cele de mare agilitate. Prima parte s-a incheiat cu “Cadro, ma qual si mira” o arie de  Francesco Araia, o demonstartie fantastica de echilibristica vocala.

Cum nu prea am avut timp sa ascult din album, primele mele impresii au fost nepervertite, e o experienta inedita pentru ca poti sa testezi impactul pe care il are muzica asupra ta la (aproape) prima auditie. Pe Bartoli n-am mai vazut-o live, prima mea senzatie, de la primele acorduri a fost ca n-are o voce foarte mare. Nu stiu daca dificultatea repertoriului a impus “volumul” pentru a se menaja, concertul a durat foarte mult. Nu mi-a luat decat 1 minut ca sa-mi dau seama ca vom participa la o seara tare frumoasa. Repertoriul a fost foarte dificil dar Bartoli l-a redat cu atata usurinta…e inimaginabil ce face cu vocea. N-as putea spune ca ce s-a cantat a fost mai furmos decat repertoriul mainstream de muzica baroca (sunt fan Handel) dar executia tehnica te tine cu sufetul la gura. “Sacrificium” este un spectacol cu concept – Bartoli a aparut intr-o costumatie de barbat, de epoca, frumos accesorizata cu pelerina, palarie, redingota si cizme muschetar style (cu faimoasa talpa rosie…sa fi fost Louboutin?). Pe parcursul spectacolului renunta la cate ceva si, pentru ultimele arii apare intr-o rochie – castrati au predat stafeta femeilor, care le vor canta repertoriul in vremurile moderne, impreuna cu contratenorii. Mai mult decat atat, Bartoli “flirteaza” cu publicul, ne “joaca” ariile – o prezenta spectaculoasa si generoasa, i-a felicitat si aplaudat, dupa fiecare arie, pe membrii “Il Giardino Armonico” care au acompaniat-o.

Publicul a fost acaparat de la inceput, a fost tacere absoluta in tot timpul cat a cantat Bartoli, cu explozii de aplauze dupa fiecare arie. La sfarsit, englezii s-au intrecut pe sine, s-au ridicat in picioare imediat, au aplaudat, strigat…pe cuvant ca n-am mai vazut asa ceva la Londra. Sigur ca am avut si 2 bisuri, la fel de spectaculoase. Si iar delir la sfarsit…

Din fericire pentru admiratori, Barbican Centre a organizat o sesiune de autografe la care au ramas mult mai multi oameni decat mi-as fi imaginat. Toata treaba a durat vreo 2 ore, timp in care Cecilia Bartoli a dat autografe, vorbit si s-a pozat cu lumea. Un lucru neobisnuit la un eveniment de acest gen – Barbican a pus un afis in care a mentionat ca pot fi prezentate la semnat numai CD-uri si DVD-uri. Bineinteles ca artistii semneaza si alte chestii, au venit oameni cu fotografii, reviste. Si o alta chestie pe care n-am mai vazut-o pana acum, fiecare isi scria numele pe o hartie pentru ca Bartoli sa-i scrie o dedicatie personala. Mai mult decat atat, unii aveau cate 3-4 CD-ri si tot atatea nume. Se cheama autograf prin delegare :-)

15 comments

  • Ale

    eiii..ti-am dus dorul:)
    Ma bucur ca te-ai simtit bine, nici nu se putea altfel.
    Multumesc pt review..ma face sa imi imaginez…
    Ce frumos ca ai autograf:)
    Sa ai o seara placuta.

  • Daniela

    “Cecilia Bartoli este unica! Cecilia Bartoli inseamna perfectiune!” Asta mi-am spus de cateva ori in gand pe parcursul concertului. Intr-adevar, ramai mut de uimire si nu prea exista cuvinte pentru a descrie ce s-a intamplat acolo.
    Dupa prima arie reactia mea a fost “Wow!!!! Daca asta e-ncalzirea, ce va urma?” Iar seara a fost plina de surprize, care mai de care mai frumoasa si mai colorata sau mai melancolica si emotionanta, chiar daca, evident, muzica s-a incadrat in acelasi stil. Daca are sau nu voce mare am putea probabil vedea cu alta ocazie, cand canta un alt fel de muzica. Sau ne pot spune cei care au ascultat-o live cantand alte stiluri muzicale. Oricum, nu are importanta pentru ca incredibilele ei sunete patrundeau nestingherite pana in ultimul rand, probabil, prin linistea deplina a salii. Singura respiratie care se auzea era a ei, atunci cand mai avea ragazul sa mai respire, printre trilurile interminabile care durau atat de mult, incat aveam senzatia ca nu e omeneste posibil. Dar nu numai tehnica ei desavarsita m-a impresionat, ci si uimitoarea lejeritate cu care a trecut dintr-un registru in altul, la intervale foarte scurte de timp, parand ca totul e o joaca pentru ea. Traieste muzica la intensitate maxima, iar asta se vede si din mimica, din gestica, am avut senzatia ca si corpul ei canta.
    Intrebata fiind de “Norma” de la Dortmund, Bartoli a raspuns ca va canta prima versiune a acestei opere. Nu stiu exact ce inseamna asta. Poate cunoscatorii ne vor spune? Sa fi fost scrisa pentru mezzo? Sau poate Bartoli ne pregateste o abordare diferita, asa cum ne-a obisnuit in tot ce face?

  • Irina

    A fost o experienta. O altfel de muzica cum putini pot face in acest moment. Da, am vazut-o de doua ori anul asta. O data a fost coincidenta. M-am aflat in locul in care a cantat la momentul potrivit si am avut suficient noroc sa gasesc si bilet. A doua oara a fost acum. Si am avut de asteptat cateva luni bune. Dar a meritat din plin. Tot ce as avea de spus ar incepe cu “foarte”.
    Orchestra a fost de exceptie prin simplul fapt ca a stiut sa o asculte, sa ii sustina vocea. Mana usor ridicata era un semn suficient pentru ei. intensitatea muzicii nu a depasit-o niciun moment pe cea a vocii. Bartoli in piano, orchestra in pianissimo. Un susur de muzica. O grija imensa pentru solist. Felicitari.
    Pe CD vocea Ceciliei impresioneaza. Live, te copleseste. Mi-a placut atat de mult incat mai vreau sa o ascult. Norma e pe lista.

    Va invit sa vedeti cateva poze. Si poate veti intelege mai usor transformarea costumului povestita de OperaOnline.

    Cecilia Bartoli: artistul si omul.
    http://aroundtheworldwithirina.blogspot.com/

  • margarit

    Ma bucur pentru bucuriile pe care le-ati avut la concertul Ceciliei Bartoli. O Diva absoluta – desigur. In legatura cu “Norma”, din documentatia mea, am constatat ca la premiera rolul titular a fost interpretat de Giuditta Pasta. Era supranumita “cantareata enciclopedica”, fiind capabila sa cante orice roluri, de la soprana lejera pana la contralto. Ma gandesc ca Cecilia Bartoli vrea sa rivalizeze cu aceasta inaintasa. Va fi foarte interesant de vazut si auzit.

  • Mariana D

    Greu de gasit cuvinte care sa redea ceea ce se simte ascultand-o pe Cecilica, si eu am fost o norocoasa, si eu am ascultat-o live – la Paris acum doua saptamani. Regia a fost aceeasi, inclusiv bisurile, dar, din pacate, fara autografe. Iar ovatiile de final au fost ca o explozie, ajungand, la un moment dat, la unison si ramanand astfel minute intregi, lumea ridicata in picioare, absolut impresionant ! Nu stiu cand imi voi reveni in fire dupa aceasta experienta, dar nu cred ca prea curand. Deocamdata ma tratez ascultand in bucla “parto, ti lascio, o cara ” in alternanta cu inregistrarea audio pe care am facut-o (n-am putut rezista tentatiei) in partea a doua a concertului; nu este o inregistrare prea reusita, dar o iubesc enorm. Sper sa ma mai potolesc cu timpul, cred …

  • marc

    Cunosc senzatia. Si eu am avut sansa nesperata sa o vad de doua ori anul acesta, la Budapesta, in doua concerte diferite, cu programe foarte diferite [Handel si contemporanii; Maria]. Da, la ei se poate sa vina Cici si inca nu pentru un concert, ci pentru 3 – in afara celor 2 pe care le-am vazut a mai fost o gala la opera, unde nu am mai gasit bilete. Fiecare cu alta orchestra si alt program si totul in 6 zile…. Concertele au fost organizate cu multa minutiozitate la superbul Palat al Artelor de pe malul Dunarii [frumos descris de Irina pe blogul ei] si dupa ultimul a fost si la ei sesiune de autografe. Unde nu a ramas nimeni fara, desi la coada s-au asezat aproape 2000 de oameni. O femeie discreta in particular – intre cele doua concerte am vazut-o prezenta ca spectatoare la Opera, la Turandot, unde canta compatriotul ei Marcello Giordani [care i-a intors complimentul si a venit la concertul ei]; a stat retrasa de public si a plecat discret la final, dupa ce i-a felicitat pe artisti la cabine. Insotita peste tot de mama ei [o femeie de o rara discretie si modestie] si frecvent de cel ce pare a fi noul ei partener de viata [si de scena uneori] baritonul elvetian Oliver Widmer.
    Next time? In februarie, la Paris, unde o voi vedea prima data intr-un rol integral – Cleopatra din Giulio Cesare, alaturi de Andreas Scholl, Jaroussky, Les Arts Florissants & Uncle Bill……..

  • Irina

    Combinatia Bartoli-Jaroussky o sa fie de nota 10. Stiam ca va canta Giulio Cesare dar nu stiam cand. Acum ca l-am gasit, normal, e sold out. Pentru Norma o sa incerc sa ma ocup din timp.

  • marc

    @ Irina: Giulio Cesare e sold-out de la inceputul lui iulie, eu abia am mai gasit cateva resturi atunci. Si inca nu se stia ca va fi cu Jaroussky…… Acum au pus toata distributia si promite sa fie un vis implinit:

    http://www.sallepleyel.fr/francais/evenement.aspx?id=6508

    Pentru Norma, daca ai …. sange…. ar fi bine sa-ti iei abonament – poti sta 10 zile la Dortmund sa o vezi de 3 ori si ai si prioritate la bilete!!!! Eu unul ma abtin, am alte probleme care ma impiedica sa fac pasul asta….

  • Irina

    @Marc – sange am, dar pe langa plimbarile astea mai si muncesc. 10 zile de concediu vara sunt excluse. Sacrificium deja l-am vazut. Las si altora bucuria. Raman la Norma :)
    Da, ma gandeam ca a fost sold out de luni bune. Asa e de obicei. Deja m-am obisnuit sa cumpar bilete cu pana la un an inainte. Cu riscurile de rigoare, desigur.

  • Mariana D

    Bartoli + Jaroussky !!! visam de ceva vreme la aceasta combinatie, si sunt convinsa ca va fi una absolut ”letala”. Din pacate nu pot ajunge la Paris de cate ori as vrea, asa ca … ramane

  • arabella

    In ce priveste Norma sansele de a obtine un bilet sint minimale.
    Pe pagina Konzerthaus din Dortmund se poate citi:
    Für diese Veranstaltung ist leider keine Online-Ticketbestellung möglich.

Leave a Reply to Daniela Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>