Screen Shot 2015-03-09 at 11.54.06 AM

LA TRAVIATA: veni, vidi si-am plecat

Stiti cum e in relatiile pe care le ai cu anumiti oameni pe care ii cunosti de atatia ani, cu care te vizitezi, pe care i-ai vazut si-n zilele lor bune, si-n alea mai putin bune? Al caror prag l-ai calcat de atatea ori ca stii cum scartie usa, unde-s paharele, pe unde tin piperul?

Exact asa ma simt eu in relatie cu aceasta productie de “La Traviata”, cu majoritatea protagonistilor, de asemenea. Am vazut-o de atatea ori ca nu pot sa-mi mai amintesc numarul dar cu siguranta n-am mai vizitat-o de foarte multa vreme. Cum s-a deschis cortina si-am intrat la ei in casa, am avut o strangere de inima, ce s-a mai uzat mobilierul, ce s-au mai decolorat draperiile… N-or fi avut buget de renovare, e de inteles.Si apoi, unii membrii ai corului sar fara mila pe canapele alea: sa nu le stricati sau, mai rau, sa nu va accidentati :-)

Ocazia era superba (160 de ani de la premiera), gazdele (castul) arata foarte bine pe hartie: era premisa unei seri frumoase iar eu eram pregatita sa vibrez si sa vars si-o o lacrima la sfarsit…dar ce, s-a putut?

Fara niciun fel de introducere ma risc sa spun, si nu pun inainte “dupa parerea mea”, ca prestatia orchestrei a fost atat de slaba cum n-am mai auzit de multa vreme. A cantat fals de multe ori, alteori nu s-a aliniat cu vocalul, mi-a incercat nervii la maximum si m-a pus intr-o dispozitie atat de proasta incat mi-a fost imposibil sa mai dau sanse si celor de pe scena. O seara nefasta!

Seara avea o semnificatie speciala pentru Irina Iordachescu: ne-a anuntat acum cateva zile ca e posibil sa nu mai cante rolul pana la finalul stagiunii curente de la Bucuresti. A venit pe scena ludica si relaxata dar, aici pun “dupa parere mea”, mult prea transparenta in marea arie, in sens de iata cant acesta bucata care este grea si pun la bataie totul: o oarecare versatilitate cred ca mai e de castigat aici…dar in restul timpului n-are cum sa nu-mi placa muzicalitatea ei, bucuria cu care canta. Atata sensibilitate si control in minunatii ei pianissimi promiteau un act final in general si un “Addio de passato” in particular, la fel de frumoase cum a oferit de cate ori am vazut-o pana acum in acest rol. Dar aseara n-am mai ajuns sa vad…

Cu Cristian Mogosan nu stiu ce s-a intamplat, pur si simplu n-a avut  o seara buna. Am fost prezenta, cu incantare, la toate aparitiile lui de la Bucuresti si stiu ca are o voce frumoasa, sigura si ca a facut spectacole foarte bune  in stagiunea trecuta (in Lensky, Don Jose…). Sunt sigura ca exista o explicatie dar propunerea lui pentru publicul din sala a fost neadecvata in relatie cu personajul: mai intai, mi s-a parut ca a facut eforturi evidente sa se mentina, de multe ori, apoi s-a plasat intr-o abordare…eroica, ne-a oferit un helden – Alfredo!

Ma asteptam ca macar Germont tatal (Iordache Basalic) sa aduca pe scena un sens al autoritatii si consecventei dar n-a fost chiar asa: inegal, a oscilat tot timpul intre fraze cantate frumos si cu sentiment si o platitudine care nu caractezieaza personajul. Nici vocal, nici interpretativ. Un alt artist care imi place de ani de zile, care face succes de casa pentru ONB dar care a avut, din cine stie ce motive, o seara asa – si – asa.

Speculand acum, la o zi dupa si 1 act in lipsa, indraznesc sa spun ca cei mai multi dintre spectatori au plecat acasa cu impresia interpretarii sensibile a Irinei Iordachescu din final. Dar n-am cum sa stiu sigur: la un moment dat am invocat clauza de forta majora, mi-am strans efectele personale pe bajbaite, in intuneric, si am plecat acasa.

Poate data viitoare.

Foto: Irina Iordachescu, “La Traviata”, ONB, 6 martie 2013

7 comments

  • Daniella

    Ai indraznit bine, OperaOnline. Intr-adevar, Irina Iordachescu a avut o interpretare sensibila in ultimul act. Dar singur nu poti face un spectacol. Eu una am avut senzatia ca a cantat singura si a tinut in spate tot spectacolul. Din pacate, nu a avut nici suportul orchestrei, nici al celor doi Germont.

  • Lucian

    Minunate aceste cronici pe care le scrieti. Aceasta mare suferita pe care v-a provocat-o orchestra alaturi de draperiile ponosite, incat bietii solisti nu au mai beneficiat de atentia dumneavoastra. Surprinzator ati perceput doar o sumedenie de defecte ale fiecaruia care v-au facut sa plecati pe furis – cata eleganta. Doar pentru ca va dati cu parerea pe un blog nu inseamna ca puteti judeca o reprezentatie dupa draperiile din primul act si fara a face efortul de a ramane pana la sfarsit.
    Ei bine eu am stat pana la sfarsit si a fost minunat. Nu mai vazusem de ceva vreme Traviatta si ce bine ca am fost in sala! As mai vedea spectacolul asta de 100 de ori si tot nu m-as plictisi. In fine, poate as observa si eu draperiile.
    Apropo, solistii sunt oameni, nu personaje. Tocmai asta ati ratat, faptul ca e live.
    Poate ar avea mai mult farmec daca v-ati bucura de muzica si de emotii si nu v-ar tresalta inima de bucurie la fiecare desincronizare pe care sa o prezentati cu atata mandrie pe acest minunat blog.

    • OperaOnline

      @Lucian: la chestiunea cu draperiile, m-ati citit adliteram :-)
      Orice parere e bine venita pentru ca sunt vreo 800 de locuri in sala de la ONB si probabil tot atatea impresii cu care spectatorii pleaca acasa. Daca v-a placut e foarte bine, ati avut o seara frumoasa.
      Cat despre cei 3 protagonisti – sunt unii dintre artistii mei preferati, cine imi urmareste blogul nu are nicio indoaila despre asta. Sunt ani de zile de cand atentionez despre prezenta lor intr-un spectacol sau altul, de cand relatez despre toate aparitiile lor si invit cititorii sa vina sa-i vada, de cand le mltumesc public pentru momentele frumoase pe care mi le-au oferit. Public permanent stiri si noutati despre activitatea lor. Daca se intampla ca in toti acesti ani de cand vin sa-i vad sa mai fie si cate o seara in care sa nu vibrez – asta e.
      Eu cred ca ei mai trec pe aici si stiu ca-mi face placere sa-i vad, ascult si promovez. O fac de 5 ani. Apropo, au fost ani in care am vazut 3 spectacole pe saptamana la ONB, anii in care l-am vazut pe Iordache Basalic in aproape toate spectacolele de Trubadurul. Va vine sa credeti? :-)

      O seara buna si cat mai multe spectacole frumoase.

  • Cezar

    Dupa umila-mi parere, opera e arta artelor. Nu-o poti construi din bucati discordante, fara sa-i pierzi esenta, sau sa o slujesti daca nu ai niste date minime. Nu cere nimeni perfectiunea…e rara! Dar un artist bun compeseaza prin prezenta scenica ceea ce lipseste din voce si viceversa si obtin efectul dorit – emotia. Emotia, parfumul fin distilat din toate senzatiile culese de simturi acolo, in momentul acela, care nu poate fi starnita de nicio inregistrare de studio sau live. Solistii sunt oameni, insa un solist care se arata pe el pe scena si nu personajul, nu cred ca se poate numi artist liric. Personal, i-am apreciat mult pe toti artistii din distributie cu alte ocazii. Insa in seara respectiva s-a interpretat Traviata doar pe alocuri, restul a fost altceva si, prin urmare, in cazul meu, emotia a lipsit. Instrumentele de suflat au luat-o razna de multe ori, zgaraindu-ne timpanele. Cristian Mogosan a fost chiar deranjant vocal, a cantat paritura copliareste si tipand de-a dreptul si n-a avut nimic din sensibilitatea și galanteria lui Alfredo, lui Armand Duval. A fost departe de Verdi, de Dumas. Iordache Basalic a cantat greoi pe alocuri si putin inexpresiv, insa tolerabil. Irina Iordachescu a salvat ce se mai putea dintr-o asemenea seara; este adevarat ca n-a fost in cea mai buna forma si ca in primele doua acte a fost un pic cam liniara, dar in actul trei s-a confunda total cu personajul; avut o prestatie buna si demna de apreciat, mai ales in conditiile date. Am vazut-o de nenumarate ori in acest rol si pot spune ca e mult mai mare. Fiecare cu Traviata lui. In Traviata mea, Irina Iordachescu e Violetta, iar Lucian Corchis e Alfredo.

  • Gogu

    Fiecare are dreptul la o opinie iar un artist in momentul in care face un pas in fata se expune la critica, critica care trebuie acceptata.

    Operaonline – felicitari pt. curaj.

    • OperaOnline

      @Gogu: multumesc! Si nu-ti fie cu suparare, am scos referinta la alt artist, n-are nicio treaba cu spectacolul despre care vorbim noi aici si n-as vrea sa-l mentionam decat in legatura cu ceva la care am fost martori :-)
      Saracul, n-are nicio vina…Iti multumesc pt intelegere.