Screen Shot 2015-03-06 at 5.21.07 PM

De vorba cu LUCIANA SERRA

Acum cateva saptamani am avut privilegiul sa fac o conversatie cu Luciana Serra care a tinut un masterclass la Bucuresti. Am avut emotii mari inaintea intalnirii si am sperat ca odata ce vom incepe discutia am sa pot articula intrebarile la care ma gandisem. Mi-a facut misiunea usora!

O zi lunga, o experienta speciala pentru toata lumea: tinerii artisti ONB fac un masterclass cu Luciana Serra. Altii (ca mine) au privilegiul sa asiste si sa se incarce cu prezenta acestei mari artiste. Cand intru pe usa, tiptil, doamna Serra exemplifica cu propria voce o bucata din L’Altra Notte. Ce emotie…

Setup-ul este auster: stativul pentru partitura, o mica masuta si un scaun. Pe masa, o oglinda in care cursantii se pot vedea cand canta. Pe asta cu oglinda n-am mai vazut-o. Dar face sens, daca ma gandesc mai bine.

La inceput stau la capatul celalalt al salii, mi-e sa nu deranjez. Profit de o mica pauza si ma apropii. Tocmai la timp pentru un moment special. Urmeaza sa se lucreze “Addio del passato”. Inainte de fiecare sesiune doamna Serra li se adreseaza cursantilor: “Ragazzi” cu voce calma si binevoitoare. Le spune doua vorbe despre Violetta, o mica introducere in esenta personajului. In miezul discutiei, Luciana Serra recita scrisoarea, spre exemplificare…am captat momentul in memorie si am sa-l pastrez cu drag. Dupa repetari si indicatii, finalul ariei curge catre un punct culminat care este extrem de emotionant. Si de aici ma gandesc sa pornesc discutia. S-o intreb care este cea mai mare satisfactie pe care  o are la sfarsitul unei astfel de zile. “Sa vad cum se minuneaza acesti tineri cand inteleg ca pornind de la un detaliu, pot descifra totul”.

Tine mult la intelegerea personajului si insista pe importanta asimilarii textului, in primul rand: “si compozitorul a avut prima data textul. Trebuie sa studiem ca sa putem canta.”

Profit de ocazie si intreb la care dintre personajele pe care le-a studiat a muncit cel mai mult. Zambeste imediat: “nu e unul, sunt patru! Hoffmann…eram singura din Italia care canta  toate cele 4 roluri…a fost o provocare minunata!”.(n.r. la momentul respectiv)

Dar a invata pe altii, asa cum o face frecvent in ultimii ani, e tot o provocare. Sunt curioasa (sper ca si voi!) sa stiu ce e mai dificil: sa pregatesti roluri ca artist sau sa-i inveti pe altii sa le cante?

“Cand faci un rol esti unicul responsabil pentru rezultat. Dificultatea in a invata pe cineva (n.r.: acesti tineri) este sa ma asigur ca au inteles intr-adevar, ca nu spun da, da si apoi…Pentru ei conteaza vocea si gata. Dar nu-i chiar asa. Dificil este sa-i faci sa inteleaga ca e nevoie de o metoda de studiu, ei inca nu o au…” Si revine la text, sfantul text…”Intotdeauna (studiul) trebuie sa inceapa cu intelegerea textului.” Asa se face ca am avut privilegiul de a o asculta pe Luciana Serra recitand scrisoarea din La Traviata. :-)

Care este de fapt scopul acestor sesiuni de masterclass? “Aici nu facem teorie, nu e un curs teoretic. Impartasesc experienta pe care am trait-o eu pe pielea mea. Eu doresc s-o ofer acestor tineri pentru ca ei sa invete mai repede, sa castige timp…Am studiat tehnica 10 ani. Si acum mai studiez. Cariera unui cantaret de opera depinde de studiu, formare.”

Sa fii cantaret de opera e o cariera grea? “Certo! Trebuie sa-i dai totul! Daca vrei s-o faci bine trebuie sa alegi, trebuie sa i te dedici complet. Daca vrei sa faci cariera, alege cariera. Apoi vor veni si celelalte. Trebuie sa te inconjori de persoane suficient de inteligente care sa inteleaga acest lucru. E basta! Eu am fost norocoasa.”

Si eu ma simt norocoasa ca am parte de acesta discutie in care doamna Serra este extrem de generoasa si raspunde la intrebari pe indelete desi a fost o zi lunga. O persoana eleganta, egal distinsa si abordabila.

Incheiem discutia vorbind despre…Luciana Serra pe YouTube. “Mereu imi dau 5 stele” spune sincer magulita. Ii citesc comentariul unui tinere care studiaza opera: Luciana, I love you. Someday I will sing like you. It is my dream! Ce vrea sa le transmita acestor tineri pentru care este un model?

“Sa nu se grabeasca, sa studieze, sa contruiasca o baza si sa aiba norocul sa gaseasca maestrul potrivit:ci sono tanti maestri improvvisati , tanti. Cei mai periculosi sunt cei care cred ca stiu totul…”.

Un sfat pretios , o concluzie de bun simt. Toti tinerii care se pregatesc pentru scena trebuie sa aiba norocul sa-si intalneasca maestrul.

A spus-o doamna Serra in aceasta conversatie si o folosesc si eu pentru incheiere. Pentru ca e general valabil: “Cariera depinde de studiu, pregatire..nu pica din cer.”

Sesiunea de masterclass-uri pe care le sustine Luciana Serra la Bucuresti se desfasoara in cadrul proiectului StudiOpera. Astazi incepe a doua etapa cursurilor de tehnica vocala. Multumesc pentru mijlocirea acestei intrevederi.

Foto@Costin Popa, interviu pentru CIMEC.ro

 

1 comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>