Screen Shot 2015-03-08 at 12.00.37 AM

De vorba cu YURIY TSIPLE despre “Die Soldaten” in regia lui Calixto Bieito

Mai sunt doar cateva ore pana la decernarea prestigioaselor premii londoneze Opera Awards 2014. Intre nominalizarile la categoria “Cea mai buna productie noua” se afla si “Die Soldaten” (de B.A. Zimmermann) in regia lui Calixto Bieito (nominalizat si la categoria “Cel mai bun regizor”). Din fericire pentru noi, putem avea acces la o privire din interior: Yuriy Tsiple a cantat in productia “Die Soldaten” care a deschis stagiunea curenta la Opernhaus Zurich.

Dificultatea partiturii si a producerii acestei opere, viziunea regizorala a lui Calixto Bieito si solutiile creative propuse au facut din acest spectacol un eveniment in lumea operei. Cronicile au fost excelente unanim, succesul de public la fel.

Am stat recent la povesti cu Yuriy Tsiple despre cariera lui, despre spectacolele in care canta la Zurich si planuri de viitor. Ajunsa la “Die Soldaten” discutia a devenit atat de interesanta: este fascinant sa afli despre bucataria acestei productii, despre experienta lucrului cu Bieito. Desi n-am vazut spectacolul de la Zurich, am avut ocazia sa vad o productie a lui Calixto Bieito: “Carmen” la ENO cu Ruxandra Donose in rolul principal. Este cea mai intensa experienta pe care am trait-o in toti acesti ani, un spectacol viu, visceral, care te obliga, inca din primele minute, sa experimentezi cele mai diverse emotii.

Yuriy mi-a povestit cu mult entuziasm atunci asa ca m-am gandit sa reluam conversatia pentru ca avem acum acest context, al premiilor Opera Awards. Si pentru ca sunt sigura ca v-ar placea. Enjoy!

1. Ai colaborat pentru prima data cu Calixto Bieito, cum ti s-a parut experienta?

Pe Calixto Bieito l-am cunoscut cu aproape un an inainte ca noi sa incepem repetitiile. Am discutat despre dificultatea vocala a personajului meu si, in general, despre cum a dorit el sa aleaga artistii (desigur, ajutat de administratia de la Opernhaus Zürich).

Chiar daca premiera a avut loc in septembrie 2013, eu stiam ca voi canta in acest spectacol din octombrie 2011. Calixto are nevoie de personaje pe scena. Asta a incercat sa ne explice si sa ne ajute sa ne descoperim noi singuri, sa incercam sa punem in evidenta cat mai real posibil toate fanteziile noastre. Fiecare dintre noi are foarte multa imaginatie, insa uneori ne este jena sa ridicam mana si sa ne spunem parerea. Lui Calixto ii plac artistii care stiu pentru ce sunt acolo unde este si el prezent, ii plac personalitatile care nu-l lasa doar pe el sa-si spuna punctul de vedere, ii plac oamenii care stiu sa il contrazica, cu argumente foarte bune insa.

Primele 5 zile de lucru au fost ca in ring, am lucrat foarte intens: a incercat sa evidentieze personajul meu de ofiter criminal, atat de mult incat am crezut ca nu joc pe scena spectacol live ci, dimpotriva, sunt intr-un film.

Fiecaruia dintre noi ii place sa vada un film, o pelicula in premiera la cinema. Ne asteptam tot timpul la ceva senzational, ceva nou, unic – cum n-am mai vazut. La fel sunt productiile lui Calixto Bieito: extrem de moderne, legate de tot ce se intampla in viata noastra de zi cu zi. Calixto m-a rugat sa ma tund chel, insa eu am hotarat totusi sa mai las ceva par in capul meu si i-am refuzat dorinta de a ma vedea chel, dar nu s-a suparat pe mine deloc. Cu Calixto se poate ajunge foarte simplu la o intelegere si o amicitie minunata, este un om foarte sensibil dar si foarte exigent. Nu vorbeste mult decat in primele 5 zile de lucru, pe urma te lasa sa canti si sa te bucuri de ceea ce poti sa arati publicului atunci cand apari pe scena: atat calitatile tale vocale cat si pe cele actoricesti.

Multi il judeca dar cumpara bilete si pentru al doilea, al treilea spectacol etc. Este, poate, printre regizorii ale caror productii au cele mai bune vanzari de bilete.

In concluzie, Calixto m-a ajutat foarte mult si tot ce am facut cu el imi va folosi cu siguranta in cariera. Am lucrat cu multi regizori celebri, insa Calixto are un loc aparte in cutia mea cu amintiri, si-a pus amprenta. Personajul meu din opera “Soldatii” m-a facut sa devin cunoscut publicului din Zürich, datorita lui Calixto Bieito in mare parte, dar si interpretarii mele.

2. “Die soldaten” a fost inca de la inceput catalogata drept o opera aproape imposibil de produs. In ce constau dificultatile acestei lucrari?

Prima data cand am deschis partitura operei “Soldatii” mi-am adus aminte cu drag de profesoarele mele din Conservator, doamnele Magda Buciu si Tatiana Hilca si le multumesc, caci tot efortul lor la orele de teorie – solfegiu mi-au fost de folos atunci cand m-am apucat de studiul partiturii scrise de B.A. Zimmermann.Toata dificultatea acestei opere vine din ritmul si intonatia atonala pentru ca limbajul este unul foarte actual (evident, limba germana literara). Insa ritmul se schimba la fiecare masura si, cu toate acestea, noi am atins un record. Desigur, asta a fost ideea lui Calixto Bieito: de a ridica orchestra pe scena si de a acoperi fosa unde noi artistii ne-am desfasurat fara nicio dificultate.

Imaginati-va ce risc pentru noi, sa acceptam ca orchestra sa stea in spatele nostru, la nivel ridicat, dirijorul in spatele nostru iar noi privim totul in monitoare si l-am avut in fata, in randul intai, pe maestro suggeritore Vladimir Junyent, specialist in repertoriu modern care ne-a ajutat enorm. Muzica scrisa de Zimmermann este atat de dificila incat cu doua ore inaintea fiecarui spectacol toti solistii ne intalneam cu maestrul dirijor Marc Albrecht ca sa repetam ansamblul din actul 4. Acest ansamblu mie mi s-a parut imposibil de produs asa cum il vrea Zimmermann, insa exista o vorba la Opernhaus Zürich “De asta suntem aici, ca sa ne aratam profesionalismul!”. La premiera a fost prezenta fiica compozitorului Zimmermann care a fost foarte incantata de tot ce a vazut pe scena.

3. O productie noua si o importanta desfasurare de forte – cat au durat repetitiile si care ti s-au parut cele mai provocatoare lucruri pe care ti le-a impus rolul?

Repetitiile au durat 7 saptamani, cu exceptia zilelor de duminica, insa pana sa inceapa cele 7 saptamani de repetitii, am mai repetat 8 luni cu dirijorul care a venit special de la Amsterdam ca sa se vada cu fiecare solist in parte si cu pianistii nostrii de la Opernhaus. Da, rolul meu are o intindere de 2 octave si fraze foarte complexe, insa m-a ajutat faptul ca Zimmermann a scris mai putin in registrul mediu care m-ar fi putut obosi. S-a bazat mult pe cele doua registre: grav si acut. Cu toate aceste dificultati, am incercat sa trec pozitiv peste greutatile rolului si la final sa ma bucur de rezultat, care a fost unul bine meritat.

4. Cat de mult crezi ca a contat viziunea regizorala in succesul foarte mare de care s-a bucurat “Die Soldaten”?

De un lucru sunt sigur, daca nu era Calixto Bieito regizorul acestui spectacol, nu cred ca succesul a fi fost cel care sa duca la nominalizarea “Die Soldaten ” la Opera Awards 2014, categoria “Cea mai buna productie noua”.

Regia lui Calixto Bieito a contat enorm iar cu ajutorul lui am facut si noi, artistii, pasi importanti pentru viitorul nostru. Va pot asigura ca opera nu va muri niciodata atata timp cat mai exista oameni pasionati de ceea ce fac, mai ales ca este mult public tanar care doreste sa vada noi experiente ale actorilor pe scena. Eu ma bucur si de trecutul si evolutia operei, de prezent, dar sunt optimist si pentru viitor!

Foto@Monika Rittershaus. Yuriy Tsiple in “Die Soldaten” la Zurich

 

2 comments

Leave a Reply to Despre Opera Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>