Screen Shot 2015-03-09 at 6.18.16 PM

ERWIN SCHROTT in Don Giovanni – his job description

Odata ce am stabilit toate coordontele (ROH / Don Giovanni / 18 februarie) as intra direct in subiect, mai ales ca este atat de frumos!

Un spectacol sold out care purta cu el foarte multe promisiuni, macar din perspectiva distributiei. Erwin Schrott in Don Giovanni e ca un cec in alb pe care l-as da fara ezitare oricui: veniti, nu veti fi dezamagiti! M-am asezat frumos in locul meu foarte aproape de scena, am acesta slabiciune (recunosc!) si pentru artist si pentru opera si mai depasesc bugetul…

Spectacolul a inceput in forta, dirijorul era deja in fosa inca de cand spectatorii mai forfoteau prin sala. Asta era si ideea: sa fim aruncati direct in actiune fara avertizare. Constantinos Carydis a dirijat fara partitura si a cantat, cuvant cu cuvant, toate ariile (pe silent mood, desigur). Circulau cateva glume inainte cum ca s-ar putea sa plecam acasa mai devreme pentru ca dirijorul grec are o abordare putin mai..rapida. Zvonurile s-au adeverit in parte doar, cu precadere la aria sampaniei cand Schrott a sacrificat cateva jumatati de cuvinte ca sa tina pasul…in rest totul a fost bine.

Nu stiu exact de cand aproape orice (bas) bariton care vrea sa-l interpreteze pe Don trebuie sa treaca de regula patratelelor de pe abdomen. Publicul e in zilele noastre avid de vizual si are asteptari estetice foarte clare. Nicio o problema pentru Erwin Schrott. Niciuna, aparitia lui din ultimele 20 de minute a lasat toata suflarea feminina fara …rasuflare. Echipat doar cu o pereche de pantaloni rosii de satin Schrott a venit totusi foarte bine imbracat cu personajul, l-a purtat cu mare eleganta, nici prea larg, nici prea stramt, nici prea strident dar nici anost. Dar cum il poarta Schrott pe Don Giovanni?

Intr-un interviu acordat inainte de premiera, Schrott dezvaluie din bucataria lui interna si ne spune care este esenta personajului, din perspectiva lui: “Am ideea asta freudiana cum ca Don Giovanni a fost in copil neferecit dar rasfatat, neiubit si ignorat de tatal lui si inconjurat de multe femei: mama, doici, slujnice – toate il adorau. Aceasta experienta l-a transformat intr-un adult rece, fara sentimente.” Vorbeam la pauza cu doamna de langa mine care imi povestea despre Carlos Kleiber pe care il vazuse de multe ori dirijand si cantand odata cu artistii, toate ariile. Uimitor, cand discutia s-a mutat la interpretarea lui Schrott: i se pare fascinant, parca e un copil rasfatat…Erwin Schrott ar fi fost incantat sa auda asta. Ca a reusit sa transmita publicului exact ce a vrut prin interpretarea lui. Frumos, nu?

Vocal a fost stralucitor, recitativele mici opere de arta, toate pline de intonatie, nuanta. Si ce mi se pare fascinant – puterea de a seduce si de a canta pentru fiecare spectator in parte. E o calitate rara, sa faci fiecare om in sala sa se simta ca si cum ar canta doar pentru el. Asa ca am luat-o personal cu totii…

E putin trista declaratia lui din acelasi interviu cum ca dupa ce va onora angajamentele deja stabilite pentru Don Giovanni anul acesta se gandeste sa scoata rolul din repertoriu…Si asta discutasem cu cineva – ca probabil isi va pune problema ca e perceput exclusiv prin prisma acestui rol. Deja s-a decis si la altele. Sa mai spun ca am pus mana pe mouse instant sa vad unde mai canta Don Giovanni in 2012? Nicaieri, deocamdata…Dar mai e si stagiunea de toamna!

La stage door a fost foarte amabil cu toata lumea, l-am intrebat despre turneul cu Rojo Tango, va incepe in septembrie. De abia astept. Si se tot perinda lume, se fac poze, suna (nu mai putin celebra) sotia. “Hola mi amor”…

A plecat acasa, si, fara sa stie, m-a ajutat cu restul relatarii mele. Ma pregateam sa va povestesc despre aceata incredibila aparitie care este Ruxandra Donose: cele mai insufletite si sincere aplauze au fost dupa “Mi tradi…”.

“Ruxandra Donose care este absolut minunata, o femeie frumoasa si o voce uimitoare, iti alina sufletul cand o asculti, credeti-ma pe cuvant. In rolul pe care il interpretez imiĀ  este foarte greu sa ma port urat cu ea, chiar daca e doar pe scena pentru ca e o persoana atat de draguta. In plus, imi plac foarte tare vocile feminine intunecate iar a ei este cu adevarat incredibila, ar putea picta un curcubeu muzical cu ea.” (Erwin Schrott despre Ruxandra Donose, Donna Elvira).

Cum m-a ajutat Erwin Schrott? A fost si el intr-o stare de gratie in seara respectiva si a scris un text emotionant si generos despre toti cei care ne-au oferit acest spectacol. Sunt intru totul de acord si va invit sa cititi.

Daca toata lumea a fost atinsa de frumosul acestei seri, pe semne ca suntem putin mai bogati. Eu sigur sunt.

Interviu Erwin Schrott in “The Telegraph”

Recenzie Musical Criticism

Si poze foarte frumoase AICI.

Foto@bbc.co.uk (copyright@ROH 2012, Mike Hoban)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>