Eclectic la 1945…

BUCURESTI, 24 ianuarie 1945

“Dl. P. Stefanescu Goanga a cantat la Dalles, zilele trecute. Publicitatea in jurul acestui concert a fost mica, totusi sala a aparut si mai mica pentru multimea celor veniti sa-l asculte . Dl. Bebe Goanga este astazi, incontestabil, cel mai stralucit reprezentant al cantecului de la noi.

….

Programul infatisat, a avut un caracter foarte compozit: muzica engleza medievala, rusa, franceza si chiar song-uri moderne americane.

…..

Nu stim din ce antologii prafuite a putut Dl. Goanga scoate acele savuroase Old English Songs; le-a cantat nu numai in limba engleza, dar le-a pastrat si o nestirbita aroma arhaica…

Deosebit de impresionant a fost cantecul palestinian de leagan a lui Shula Doniach – melopee orientala de covarsitoare tristete…cu exceptia bucatii Les lilas de Rachmaninov atat Trepak de Mussorgsky, Stepa de Ertchaniow cat si aria din Printul Igor de Borodin au fost cantate – surpriza – in limba rusa…

Trebuie totusi sa recunoastem ca dictiunea franceza, ii “vine” mult mai bine eminentului cantaret, desi am apreciat cum trebuie efortul de a-si apropia textele englez si rus, in original. Liberat de acesta grije, Dl. P. Stefanescu-Goanga a avut prilejul ca in partea a doua a programului sa-si dezvaluie plenitudinea mijloacelor sale vocale, in bucati de Franck, Duparc si cu osebire in Vision fugitive din Herodide de Massenet.

Programul a fost incheiat cu o serie de spirituals songs, cantece religioase negro-americane. Am pretuit supletea cu care artistul reusea sa-si modeleze vocea, in special in pasagiile lente, pana la evocarea dulcegelor sonoritati de saxofon. Ovationat de ascultatori, dl. Bebe Goanga a bisat multe din piesele programului, oferind in supliment delicatul Paysage de Reynaldo Hahn…”

(Jean-Victor Pandelescu, “Insemnarile unui critic muzical”. Editura Muzicala, 1982).

 

1 comment

  • Margarit

    Foarte interesanta relatarea. Sunt impresionat de varietatea repertoriului abordat. Pentru mine a fost primul “Rigoletto” si cel care mi-a deschis pasiunea pentru opera.
    Respect si pretuire pentru marele maestru de care astazi putini isi mai amintesc.

Leave a Reply to Margarit Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>