2015_07060138

Jurnal de calator operatic

Mon entourage operatic calatoreste asiduu, la final de stagiuni europene. O poveste de la Dana. Enjoy: Essen, Germania. Prima oara cand o ascult pe Martha Argerich live. Emotii. Canta cu Mischa Maisky Beethoven, Shostakovich si Faure. 4 bisuri. Rafinament, sensibilitate, virtuozitate. Totul pare o joaca de copii mari. Minunat.

Milano. Atmosfera incendiara. La propriu si la figurat. Afara canicula, la Scala emotii pentru premiera cu Otello de Rossini, care s-au transformat in aplauze si ovatii pentru unii si huiduieli pentru altii. E o productie moderna, destul de ciudata, iar publicul a taxat-o huiduind frenetic echipa de creatie (regia si scenografia Jürgen Flimm). Dar mai flagrant mi s-a parut ritmul extrem de lent impus de dirijorul Muhai Tang, inacceptabil pentru o opera de Rossini. Interpretii pareau destul de derutati si incercau sa tina pasul. Mi-a placut Gregory Kunde in Otello, desi coloratura nu mai este la fel de agila ca pe vremuri, dar prezenta sa vocala umple scena. Desdemona Olgai Peretyatko, desi corecta din punct de vedere tehnic si muzical, nu a excelat in a transmite emotie si poate de aceea o parte din public a reactionat vehement la sfarsit. Juan Diego Florez a cantat cu aceeasi siguranta pe care o stim dintotdeauna, iar Edgargo Rocha a smuls ropote de aplauze.

Zurich. Infruntam caldura covarsitoare din miezul zilei si pornim spre “L’elisir d’amore”, unde suntem rasplatiti cu un spectacol frumos, dinamic, intr-o regie clasica, cu accente de commedia dell’arte. Intr-o sala cu o acustica excelenta, am descoperit live vocea minunata a lui Pavol Breslik, iar baritonul Massimo Cavalletti (Belcore) a fost o surpriza placuta, spre deosebire de Lucio Gallo, care, desi teatral a facut un rol bun, din punct de vedere vocal mi s-a parut obosit si de multe ori incapabil sa tina ritmul alert impus de Giacomo Sagripanti. Eleonora Buratto a inlocuit-o pe Diana Damrau in Adina si a debutat cu succes in acest rol.

Seara a venit momentul mult asteptat, I Capuleti e i Montecchi, o productie moderna, in tonuri de negru, gri si alb, pe o scena rotativa care a facut ca spectacolul sa fie foarte fluid, schimbarile de decor curgand firesc. Regie interesanta (Christof Loy) care a ajutat muzica si interpretii. Fabio Luisi a tinut bine fraiele spectacolului si s-a sincronizat perfect cu solistii. O surpriza placuta a fost tenorul Benjamin Bernheim in rolul lui Tebaldo, cu o voce frumoasa si acute sigure. Foarte tanara Olga Kulchynska (24 ani) a fost Giulietta. Si a cantat neasteptat de bine (un alt debut in rol), dovedind ca are déjà o tehnica buna, dar mai mult decat atat, niste calitati artistice evidente, fiind o partenera excelenta pentru al sau Romeo (Joyce DiDonato). Intensitatea muzicala a duetelor a fost subliniata de partea artistica, iar finalul absolut sfasietor a smuls lacrimi. Joyce a fost sublima. Nu stiu ce as putea sa spun mai mult, de cele mai multe ori trairile, vibratiile, emotia nu pot fi descrise in cuvinte. Poti doar sa sari in picioare la final, sa aplauzi, sa strigi cat poti de tare ‘bravo’ si, eventual, sa-i multumesti artistului dupa spectacol si sa-l feliciti. Iar Joyce nu ezita sa “dea vina” pe Bellini cand ii faci complimente. Desi obosita dupa un rol epuizant, ea gaseste energia si disponibilitatea de a sta de vorba cu fanii veniti din multe colturi ale lumii. Despre spectacol, despre cum Romeo e altfel dupa ce a cantat Maria Stuarda, despre roluri viitoare, despre masterclasses, despre nepotul ei Vasile. Si o privesti apoi asezand in cosul bicicletei buchetele de flori primite.

Asa se termina un tur de forta cu 4 avioane, 5 trenuri, 4 spectacole in 3 tari. Si-ti spui ca merita sa faci orice efort pentru a-ti incarca sufletul de bucurie si lucruri frumoase.

Pe curand!

Foto@DanaM

 

 

 

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>