Screen Shot 2016-03-04 at 20.51.34

MARIELLA DEVIA, Norma la Napoli. È sempre la stessa!

O relatare via mon entourage operatic. Daniela M pentru OperaOnline.ro.

 

Napoli. 27 februarie 2016. A doua oara in acest oras, dupa escala din 2013, in drum spre Salerno, tot pentru a urmari o legenda, un fenomen: Leo Nucci.

De aceasta data, Teatro San Carlo, cel mai vechi teatru de opera din Europa. Cata eleganta! Ce tavan spectaculos! “Apollo prezentandu-i Minervei pe cei mai mari poeti ai lumii” de Antonio, Giuseppe si Giovanni Cammarano.

 

Iau loc in randul al doilea din loja mea si verific instantaneu cum se vede scena de acolo. Doamna din fata mea (brazilianca ce locuieste la New York de 20 de ani, fosta balerina) isi da seama ca sta mai sus decat mine si eu nu voi vedea (cineva schimbase scaunele) si-i roaga pe domnii din loja (un londonez de origine siciliana si un localnic) sa o ajute sa faca schimb de scaune. Au urmat cateva minute de reorganizare a lojei, doar ca eu sa pot vedea bine. Incredibil! Mai exista altruism! Povestim pana la inceperea spectacolului. “A, esti din Romania? Canta Stefan Pop in rolul Pollione”. “Nu cred, stiu ca este programat in seara asta un italian, dar ar fi grozav sa cante Stefan”.

Luminile se sting, inainteaza cu greu Nello Santi. Are 84 ani. Aplauze, ovatii. Alta legenda.

Decor frumos, costume pe masura, productie clasica. Regie fluida (Lorenzo Amato), in concordanta cu scenografia si proiectiile (Ezio Frigerio) care au ajutat la crearea unei atmosfere ireale.

Mariella Devia este fantastica! Asa cum o stiam din spectacolele trecute, cu un control perfect al vocii, o tehnica impecabila ce-i permite acrobatii vocale de invidiat, un legato ireal si pianissimi care storc lacrimi. Nu pot alege niste momente speciale, pentru ca am fost captivata tot spectacolul, dar, totusi, inceputul celui de-al doilea act si finalul mi s-au parut sfasietoare, mai ales vocal, dar si dramatic. La fel ca in “Roberto Devereux” din toamna anului trecut de la Madrid, jocul actoricesc a sustinut partea vocala si a starnit emotii foarte puternice.

Nu acelasi lucru pot sa spun despre mezzosoprana Laura Polverelli, care nu a cantat rau, dar nu a generat niciun fel de vibratie (n-am putut sa nu mi-o amintesc pe Iulia Merca, emotionanta si calda in “Norma” de anul trecut de la Bucuresti). Poate a avut emotii sau nu a fost in forma, dar au fost momente cand ramanea fara suflu si parea depasita de situatie (in special in “Mira, o Norma”). In plus, gesturile mezzosopranei mi s-au parut ciudat de bruste si neconforme cu fluiditatea intregului spectacol.

Despre tenorul Luciano Ganci nu prea am ce sa spun, decat ca uneori sunetele produse de el nu prea erau placute urechilor. Inevitabil, gandul m-a purtat la minunatul Gregory Kunde din sus-mentionatul “Roberto Devereux” si mi-as fi dorit, in acelasi timp, sa cante Stefan Pop in locul lui in seara aceea (intre timp dorinta a devenit realitate si l-am ascultat pe Stefan in transmisiunea directa din 1 martie de la radio, inlocuindu-l pe Ganci, pe buna dreptate).

Aplauze si ovatii la scena deschisa pentru Mariella Devia si Nello Santi. Am apreciat in special grija maestrului pentru voci. A indrumat orchestra astfel incat sa nu acopere interpretii si lucrul acesta s-a simtit pregnant, vocile s-au auzit excelent, nefiind necesar niciun efort pentru a le distinge, in special in ansambluri, cum se intampla de foarte multe ori la ora actuala.

Imi este clar ca vecinii mei de loja sunt fani Mariella Devia. Povestim nu numai despre spectacolele ei recente, dar aflu si ca face miscare intens, ridica gantere, urca si coboara scari rapid. Tind sa cred ca este adevarat, avand in vedere forma sa fizica de exceptie la cei aproape 68 de ani.

Fiind grabita dupa spectacol, nu pot decat sa o felicit si sa-i multumesc in gand pentru un spectacol extraordinar si sa constientizez ce privilegiata sunt ca am avut ocazia de a o vedea si asculta pe viu in trei roluri importante: Maria Stuarda, Elisabeta I si Norma.

Daca nu ati ascultat-o live pana acum, merita toate eforturile!

 

Multumesc!

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>