Screen Shot 2015-03-10 at 7.32.26 PM

“Otello” aseara la ONB cu superba Carmen Gurban

In viata mea n-am vazut mai multe notabilitati la ONB ca aseara la “Otello”, spectacolul de la Cluj cu Farina & Gazale invitati. Ministrul Culturii, Ioan Holeder, directorul Operei din Cluj care a stat langa Leontina Vaduva, fostul presedinte Emil Constantinescu, Maria Slatinaru Nistor. Plus criticii muzicali Anca Florea, Costin Popa, Mihai Cosma, Cristina Sarbu – am sperante ca vom citi multe cronici.

Este pentru prima data cand vad si ascult integral “Otello”, nu pot sa spun ca m-a cucerit muzica, au fost si momente care m-au prins…

Spectacolul a debutat intr-un decor gen filme sf din anii 70, costume gri pentru cor si tot in aceeasi zona de culoare pentru solisti. 2 ecrane mari au proiectat tot timpul imagini care sa sustina vizual plotul, atmosfera. O solutie veche de cand lumea daca ma intrebati pe mine. Bine ca in actele urmatoare s-a mai schimbat decorul si, mai ales, stilul costumelor: au aparut culorile, stilul vremii, foarte frumoase, in special ce a purtat Desdemona mi-a placut foarte tare. N-am fost foarte atenta la montare, mai ales ca n-am mai vazut opera, in situatii de genul asta, sunt numai ochi si urechi la ce & cine canta.

Marea revelatie a serii, cel putin pentru mine, a fost soprana Carmen Gurban care a cantat minunat, sensibil, aria salciei a fost superba. Clujenii sunt tare norocosi ca o pot vedea in mai multe productii. A fost o Desdemona foarte frumoasa si vocal si actoriceste, o aparitie suava si fragila, poate si statura artistei a ajutat, dar portretizarea a fost foarte buna. Multumesc Carmen Gurban pentru cele mai frumoase momente din spectacol, asa cum le-am primit eu.

Otello, Franco Farina, nu prea m-a miscat, cum am spus, n-am mai auzit rolul integral, parca au fost unele stridente la un moment dat. In orice caz, Farina a castigat la topul aplauzelor, publicul a fost foare entuziast si generos.

Gazale s-a potrivit de minune, vocal, actoriceste si vizual, daca imi permiteti, un barbat frumos :-). Atat cat ma pricep eu cred ca si-a abordat rolul corect vocal, are un timbru frumos si i se potrievesc bine rolurile din Verdi, se vede si dupa programul lui viitor. Mi-a placut ca s-a aplecat aupra rolului si actoriceste, s-a vazut ca a studiat productia si s-a integrat foarte bine.

Si Sorin Lupu (Cassio) mi-a placut. Despre orchestra n-o sa spun nimic pentru ca nu sunt un specialist dar daca Tiberiu Soare l-a aplaudat pe dirijor in picioare, banuiesc ca e de bine.

Din punct de vedere organizatoric – o bila alba pentru ca pauzele au fost mult mai lungi, am putut socializa si una neagra pentru vesnica problema a cozii interminabile de la bufet. Trebuie sa se gaseasca o solutie, mi-e nu mi-a iesit schema cu sticla de apa decat din a doua incercare (a doua pauza). Atmosfera era numai potrivita pentru un pahar de sampanie dar ce pacat ca trebuia sa-l dai pe gat in 3 secunde dupa ce ai stat la coada toata pauza ca sa-l cumperi.

Foto header: captura video (mai jos @TVR Cultural)

4 comments

  • marc

    Poate putina “documentare” anterioara era necesara. Sau macar utila. Farina nu are nici vocalitatea nici temperamentul lui Otello. Iar acutele lui au avut mari probleme. Pana la a nu ajunge pe ton. Nici macar aproape. Iar daca vocal a fost modest, in ciuda vocii mari si sonore, chiar prea sonore [pana la urlet], scenic a fost practic nul. Ceea ce a fost valabil, cu toata vocea frumoasa si bine condusa, si pentru partenera sa. Gazale a fost in schimb singurul care chiar a construit un personaj, desi nu l-a detaliat psihologic, dar si el s-a luptat in mai multe randuri cu probleme tehnice vocale. Buna interpreta Emiliei, dar ceilalti comprimari au fost destul de modesti, chiar lamentabili [amandoi basii – si aici am si eu o intrebare: chiar nu au gasit pe nimeni altcineva decat pe nulitatea absoluta de Schuller pentru Montano????].
    In rest – doua taieturi majore in partitura: corul florilor din actul 2 si marele ansamblu concertant din actul 3, din care au ramas doar urme fine. Multe decalaje intre solisti, cor si orchestra [in diverse combinatii], unele date de tempii nu tocmai obisnuiti ai dirijorului.
    Pauzele au fost atat de lungi incat s-a plecat de la ultimul act pentru a se putea prinde concertul “Vivaldi” de la Ateneu, de la 22.30 – e inadmisibil ca o opera a carei muzica dureaza cam 2 ore [si cu taieturi pe deasupra] sa dureze in spectacol mai mult de 3 si 1/2!!!!!!!
    Ovatii? da – de la un public needucat si necunoscator, care se bucura de orice maruntis care i se ofera. E adevarat, azi e greu de gasit voci adecvate pentru aceasta partitura, dar asta nu inseamna ca trebuie sa inghitim orice si sa mai zicem si “saru’mana” pentru asta!!!!

    • OperaOnline

      Ai dreptate cu documentarea. Multumesc pentru comentariu, intotdeauna ma bucur sa am de unde invata. Sunt un spectator care primeste muzica cu sufletul. Cat despre treaba cu aplauzele cred ca e boala nationala…
      Bine ai venit pe OperaOnline!

  • marc

    Eu ma bucur ca mai exista cineva care [inca] mai scrie “cu sufletul” despre opera. De invatat avem ce invata toti, asta nu se termina niciodata, si e bine asa, pentru ca descoperim mereu lucruri noi, care ne tin treze atentia si entuziasmul.
    Vorbind despre spectacol – m-a amuzat faptul ca au fost destui care au criticat [inainte, in timpul si dupa] montarea, vazuta cel mai probabil in prima prezentare clujana, dar ea mi s-a parut destul de banala, chiar stangace in multe randuri. Iar in contextul atator montari extrem de … exuberante … apare chiar ca exagerat de cuminte. Atat de cuminte incat impinge spre plictiseala in multe momente. Mie nu mi s-a dezvaluit nici macar o clipa [din cat am reusit sa vad, asa cum spuneam, am plecat dupa actul 3] esenta dramei, nici vreo relatie intre personaje; muzica a fost foarte slab valorificata si transpusa in plan scenic, iar acest lucru vine din partea unui regizor de teatru. Scuza ca nu poti sa-i pui pe cantareti sa faca una si alta apartine doar impotentei creatoare…..
    In rest, un spectacol de linie, fara realizari sau neimpliniri majore, pentru care pariez ca s-au cheltuit niste sume cu mult mai mari decat ar fi fost justificate. Cel putin aducerea, pe bani multi, a unui tenor din import a carui calitate nu o depaseste cu nimic pe cea a “titularului” local [de acord, nici Budoiu nu are vocea adecvata rolului, dar e un cantaret inteligent si cu o prezenta scenica mai vie; in plus, nu cred ca ar fi cerut un onorariu comparabil].

  • Daniela

    Avand in memorie montarea de la Munchen vazuta la festivalul de asta vara, unde tot timpul se intampla ceva pe scena, spectacolul de la Cluj a fost mai static. Totusi, a existat si un dezavantaj pentru solisti: scena era strabatuta de niste schele suspendate in zig-zag, pe unde se perindau pe rand aproape toti interpretii principali. Dupa ce erau nevoiti sa urce multe scari intr-un turn pentru a avea de unde cobori apoi pe schele, mai trebuiau sa si cante. Iar efortul fizic s-a cunoscut uneori si in voce. In special a lui Otello, alias Johan Botha (cu o constitutie mai robusta), care a cantat bine in ciuda acestui obstacol. La capitolul interpretare dramatica nu a stat prea bine, ca si Franco Farina dealtfel. Dar macar Botha a cantat bine, fara sa se forteze si sa se chinuie.
    Desdemona de la Munchen, Adrianne Pieczonka, a cantat minunat si a trait rolul, dar intre ea si Johan Botha nu a existat niciun fel de scanteie, cum nu am vazut nici in varianta Gurban – Farina. Carmen Gurban a fost o surpriza placuta pentru mine si cred ca poate juca oriunde acest rol cu brio.
    Iago in interpretarea lui Alberto Gazale are castig de cauza in comparatia cu Lucio Galle: baritonul invitat de Opera din Cluj a reusit sa portretizeze un Iago diabolic si i-a facut pe unii spectatori sa-l urasca profund (din cele auzite in pauza). Si vocal mi s-a parut ca s-a achitat bine de rol.
    Daca tot am vorbit de spectacolul de la Munchen, a durat 3 ore si a avut o singura pauza.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>