Screen Shot 2015-03-07 at 12.26.08 AM

RODICA VICA despre debutul ei absolut in Donna Anna, la Iasi

Pe Rodica Vica am vazut-o prima data cand a facut Alcina la ONB. Atunci mi-am dat seama ca vocea, bine inzestrata sa cante un asa rol, vine la pachet cu temperament, simt dramatic pronuntat. Ulterior am urmarit-o de cate ori am avut ocazia. Ultima data la spectacolul “Suflet in Culori” de la Sala Radio. Atunci mi-a spus ca va debuta in Donna Anna (“Don Giovanni”). Ascultand cu atentie partitura Donnei Anna, am inteles cat de potrivita este aceasta alegere: tesatura inalta, coloratura si culoarea dramatica necesare in rol se regasesc in vocea Rodicai. Am zis ca v-ar face placere sa stiti mai multe, asa ca am intrebat-o pe Rodica Vica despre pregatirea acestui rol pe care il va canta pentru prima data maine seara la Opera Nationala Romana Iasi. Enjoy!

In ce context a venit acest rol pentru tine?

Vocea umană cântată este într-o permanentă schimbare și dezvoltare iar în ceea ce privește vocea mea în ultimul an, parcursul ei s-a îndreaptat spre tipologia de coloratură dramatică, tipologie preferată pentru rolul Donna Anna.  În același timp, în ianuarie 2014 am participat alături de peste 150 de soliști la castingul pentru producția de “Don Giovanni” din cadrul festivalului internațional Klassik Festival Schloss Kirchstetten și am avut bucuria să fiu aleasă pentru acest rol.

Ce rutina de studiu ai si cat ai lucrat pentru asimilarea rolului?

Rutina de studiu coincide cu modul meu de viață. Am mari remușcări când trece o zi fără studiu și oricât de exagerat poate părea, trăiesc pentru a cânta cât pot eu de bine și pentru a transmite mai departe emoțiile mele publicului. Acest lucru îl pot realiza în mod veridic doar prin pregătire amănunțită ce implică: cercetare bibliografică asupra rolului, exerciții fizice și de respirație, studiu muzical, comparativ, stilistic și interpretativ, pe scurt, încerc să mă asigur ca nu-mi scapă nimic.  Pentru Donna Anna am acordat aproximativ 6 luni, bineințeles studiind în paralel și alte roluri.

Tesatura relativ inalta, coloratura si culoarea dramatica sunt date cu care vocea ta e inzestrata si pe care le-ai “utilizat” in rolurile cântate pana acum. Ce provocare noua vine cu Donna Anna?

Fiecare rol nou abordat vine cu noi provocari, fapt ce-mi stârnește și mai multe întrebări cu referire la trăsăturile psihologice. Dintotdeauna m-a preocupat aceasta latură a personajelor iar Mozart a investit în Donna Anna un spectru imens de emoții, trăiri, fațete, de cele mai multe ori contrastante. Cu ajutorul genialității compozitorului, acestea tranzitează câmpuri afective de multe ori hiperbolizate, nemaintâlnite până la el precum pasiune și auto-control, furie și abandon sau răzbunare și speranță.

Din punct de vedere vocal, cele două arii ale Donnei Anna pot fi comparate efectiv cu două numere de acrobație. Prima arie conține mai bine de douăzeci de La2, notă de supra-pasaj pentru vocea de soprană, putând fi rezolvate doar de o putere emoțională profundă pentru a realiza o arie atât de dificilă. Cu toate astea, rolul își păstrează pe tot parcursul lui o linie nobilă. O altă latură a geniului mozartian este anticiparea secolului al XIX-lea. Deși Don Giovanni este compusă în secolul al XVIII-lea, cea de-a doua arie ”Non mi dir” conține două secțiuni contrastante cu tempi diferiți și o codă virtuoasă având aceeași formă ca și forma de cabaletta apărută în secolul următor în belcanto.

Ati pregatit spectacolul cu dirijoarea Kerri-Lynn Wilson: cum ati colaborat si pe ce directii ati lucrat in ceea ce priveste rolul tau?

Este extraordinar când întâlnești un dirijor care ține la fel de mult ca și tine la partitură și la detaliile de stil, de compoziție, de interpretare și nu în ultimul rând la particularitățile vocale. Experiența internațională la un nivel de top a maestrei Keri-Lynn Wilson îmi este împărtășită și dăruită aceste zile la Iași și de ce nu, se alătură bagajului meu muzical mereu avid de noi informații.

Cum este portretizata Donna Anna in productia de la Iasi?

În regia lui Beatrice Rancea de la Iași, Donna Anna este o prezență extrem de elegantă, plină de pasiune dar și de sentimente contrastante și vindictive. Decorurile sunt bine conceptualizate încât prin permutare inteligentă ele servesc ca bază scenografică pentru întreaga opera. Aceste schimbări ale modulelor se fac în timpul acțiunii, regia focusându-se astfel pe relațiile dintre personaje. Acestea sunt intru totul realiste iar costumele sunt în detaliu lucrate, componente ce facilitează construcția cât mai veridică a presonajului.

Rodica Vica website oficial.

Rodica Vica Facebook oficial.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>